De danske orkestre og ensembler er gået sammen om at fokusere på forretningsudvikling og publikumsudvikling de kommende år for at sikre et øget fokus på at tiltrække både nye gæster og at øge frekvensen af de gæster, der allerede går til koncerter samt at få professionaliseret hele arbejdet med publikum.
Vi har afsluttet første del af et 3-årigt forløb med en grundlæggende analyse af alle orkestre og ensemblers forretningsgrundlag og deres aktuelle arbejde med publikumsudvikling. Rapporten er udformet i en ny innovativ form, rummer 10 temaer, inden for forretningsudvikling og publikumsudvikling, som det klassiske kulturliv skal adressere, hvis de vil arbejde med udvikling af en økonomisk bæredygtig fremtid, og den rummer en række anbefalinger inden for datadreven udvikling, forretningsmæssige tiltag overfor publikum og styrkelse af relationen mellem orkestre og ensembler og deres publikum, og den peger på hvad organisationen skal kunne for at få succes med en kombination af forretningsudvikling og publikumsudvikling.