Hvad skal en digital billet egentlig koste, hvordan laver man gode digitale oplevelser for publikum og hvem er overhovedet interesseret i at købe sådanne billetter?
Det var baggrunden for et spændende arbejde vi har udført for den internationale festival for klassisk musik og teater, Festspillene i Bergen. De har nu taget springet bliver en ”hybrid-festival”, der både er digital og fysisk. Derfor arbejder Festspillene sammen med det nye norske firma, TicketCo, der leverer både produktion og billetsalg af digitale events især i Europa.
Sammen med Norsk Publikumsutvikling blev vi spurgt, om vi kunne undersøge det kommercielle marked for digitale klassiske musik-events samt afdække brugernes betalingsvilje og generelle syn på digitale oplevelser. Vi kombinerede derfor en stor markedsafdækning af digitale betalte oplevelser i Skandinavien, Tyskland, Frankrig, UK og US med den norske Covid 19 Monitor, hvor Norsk Publikumsutvikling løbende har fulgt nordmændenes holdninger til og aktiviteter online. Disse data blev suppleret med en række interviews der dykkede dybt ned i digitale gæsters egne oplevelser, rejse og ønsker, når de så FIB på skærmen.
Resultatet blev en grundig rapport, hvor vi både har tegnet et nuanceret billede af de mulige digitale brugere, research blandt 60 betalte digitale sites for klassiske musikoplevelser samt 8 dybdegående cases, hvor vi har afdækket hvad der virkede og ikke virkede digitalt hos de fremmeste klassiske musik organisationer.
Derfor kunne vi i februar aflevere en lang række anbefalinger til Festspillene i Bergen og TicketCo om hvilke digitale formater, der var mest efterspurgte hos kulturpublikummet, og hvilke prispakker, der skulle sættes til salg til årets festival, og hvilket prisniveau det internationale publikum forventer, og hvilke målgrupper, det er mest oplagt at beskæftige sig med.